Stichting Kanchi 10 mei 2013 – 10 mei 2018.

Het 1e lustrum, en wat hebben we met elkaar al veel bereikt in zo’n korte tijd! Op 10 mei 2013 zijn we gestart met het ondersteunen van 4 kinderen door hen naar school te laten gaan. Nu, slechts 5 jaar verder, ondersteunen we 36 kinderen met onderwijs, onderdak en computerlessen. Fantastisch! We zijn er trots op dat we dit met jullie steun hebben bereikt, maar tegelijkertijd is het onacceptabel dat het nog steeds noodzakelijk is.

Wij gaan er in ieder geval voor zorgen dat onze kinderen straks op eigen benen kunnen staan!

KANCHI

Helaas kwam begin van dit jaar het droevige bericht dat de naamgever “Kanchi” van onze stichting, de oma van Beli, de dochter van Ronald en Merlin Lommerse, is  gestorven. Ze is 68 jaar geworden. Wij hebben haar leren kennen als een warme, eerlijke en zeer liefdevolle oma. Door Beli af te staan voor adoptie heeft ze zelf een groot offer gebracht , maar er onbewust voor gezorgd, dat uiteindelijk nu 36 kinderen het beter hebben dan zonder de steun van onze stichting.

INGEZONDEN VERSLAG

Hieronder een klein verslag van Pieter, één van onze donateurs, die een bezoek heeft gebracht aan Nepal.

“23 jaar geleden was ik voor het laatst in Nepal. Eind vorig jaar besloten om nog een keer te gaan, mooie trek uitgezocht en in 14 april vertrokken richting Kathmandu.

Omdat wij al enkele jaren Stichting Kanchi steunen, leek het mij heel  leuk om tijdens de dagen dat ik in Kathmandu was, het weeshuis en de school te bezoeken.

Mailtje gestuurd naar Ronald en uiteraard was dat mogelijk. Ronald had zelfs zijn jaarlijkse `budget bespreek` trip vervroegd, zodat wij tegelijkertijd in Kathmandu zouden zijn. Betere tour guide had ik mij niet kunnen wensen.

De dag na aankomst  ontmoette ik Sanjay Lama. Hij is de grote coördinator in Nepal en runt ook een paar andere scholen in Kathmandu.

Heb enkele uren met Sanjay en zijn vrouw doorgebracht op een van de scholen. Bijzonder aardige en bevlogen mensen. ´s Middags zijn we Ronald gaan afhalen van de luchthaven en meteen door naar het weeshuis.

Bij aankomst waren de meeste kinderen aan het spelen op een veldje naast het weeshuis. Maar snel werden alle 32 kinderen opgetrommeld om in de computerkamer van het weeshuis  `Nepal New Year` wenskaarten te ontwerpen op de pc´s voor Uncle Ronald. Ik was verrast om te zien hoe makkelijk ze dat afging en ook nog in het Engels. Het enthousiasme van de kinderen om van alles aan ons te laten zien was enorm. Alleen maar blijde en ook zeer nieuwsgierige gezichten.

De kinderen krijgen vanaf de eerste klas al les in het Engels en met de computer vaardigheden die ze op school en in het weeshuis opdoen, hebben ze naar mijn mening een behoorlijke voorsprong als ze later aan het werk gaan. We kregen alle rapport kaarten te zien en ik kan bevestigen dat alle kinderen goed presteren.  Veel  A´s en zelfs hier en daar een A+.

School is aan de overkant van de weg. In alle lokalen een computer en goed les materiaal. Ze komen daar volgens mij niets te kort.

Helaas was het bezoek veel te kort, had er nog wel een paar uur kunnen doorbrengen. Was heel blij om te zien waar onze jaarlijkse bijdrage allemaal goed aan besteed wordt.

De dag erop ben ik aan mijn trektocht van 15 dagen in de bergen begonnen, het was weer geweldig! Wat is Nepal toch een prachtig land. Veel hoogtepunten op deze reis en één daarvanwas zeker het bezoek aan Bright Nepal.

Hoop dat wij jullie nog lang mogen steunen.

Thanks en keep up the good work…”

Pieter Bakker